Altijd een actuele kaart met behulp van je bezoekers

Door Tim Sluis op 25 oktober 2022
Want de kaart is een kunstwerkje dat nooit helemaal af is.

Je kaart is klaar. Hij staat online en bezoekers kijken rond. Tegelijkertijd is er continu verandering. Winkels, hotspots en andere interessante plekken veranderen. Een kaart is een soort kunstwerkje dat nooit helemaal af is. Die dynamiek is leuk, maar ook een uitdaging. Hoe houd je de kaart up-to-date? Hier kan je jouw publiek voor inzetten. Oftewel, doormiddel van crowdsourcing.

Crowdsourcing

Eén van de grote buzzwords van de afgelopen jaren: crowdsourcing. In het Nederlands ook wel publieksraadpleging genoemd. Gebruik het grote publiek om informatie in te winnen.

Wikipedia, TripAdvisor, OpenStreetMap en vele andere vertrouwen erop. Ook Google Maps vertrouwt meer en meer op bewerkingen van gebruikers. Logisch ook, want content actueel houden is één van de grootste uitdagingen bij het maken van een interactieve kaart.

Iedereen kan bijdragen

Gelukkig hoef je dat bij Wolf Maps niet alleen te doen. In Wolf Maps implementeren we crowdsourcing aan de hand onze Suggestie-feature. Deze geeft de bezoeker de mogelijkheid om nieuwe plekken voor te stellen. Hiermee kan je samen met je bezoekers een kaart neerzetten en up-to-date houden.

Er zijn een aantal redenen waarom crowdsourcing voor jouw kaart een goed idee kan zijn:

  • Een kleinere tijdsbesteding voor het up-to-date houden van je kaart.
  • Verrassende toevoegingen en goede ideeën van bezoekers.
  • Snellere verspreiding: een bezoeker die meewerkt aan een kaart is meer geneigd om de kaart te delen.

Hoe ga je te werk?

Aan de slag

Bepaal eerst het doel van de kaart. Wat voor kaart ga je maken? Dit kan je het beste doen door eerst zelf 10 tot 20 plekken op de kaart te zetten. Zo wordt het voor de bezoeker duidelijk wat voor suggesties hij kan geven. Nodig vervolgens je netwerk uit om suggesties in te sturen, bijvoorbeeld via sociale media. Voor elke suggestie bepaal je zelf of hij daadwerkelijk op de kaart komt.

Een voorbeeld: Lekkers uit de Buurt

De toepassingen voor crowdsourcing op kaarten lopen enorm uiteen.

  • Een nationaal park kan bezoekers inzetten voor prachtige foto’s.
  • Een gemeente kan haar inwoners inzetten om zwerfafval in kaart te brengen.
  • Hulporganisaties kunnen vrijwilligers vragen om noodopvang op de kaart te zetten.
  • Een klein initiatief kan bezoekers inzetten om winkeltjes op de kaart te zetten die lokale producten verkopen.

Het laatste voorbeeld is door Leonie Bais en Ritzo ten Cate tot uitvoering gebracht met hun kaart Lekkers uit de Buurt. Rechts onderin zie je de knop Stel plek voor staan. Missen ze een winkeltje, stel ’m voor!

Een plek voorstellen op de kaart.

Hoe nu verder

Wij geloven dat iedereen een waardevolle bijdrage kan leveren. De komende tijd ontwikkelen we daarom stevig door aan onze crowdsourcing functionaliteit. Een kaart maken en bijhouden is op deze manier een stukje makkelijker en ook nog eens stukken leuker.

Backstage nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven hoe Wolf Maps zich ontwikkeld? Meld je aan voor onze backstage nieuwsbrief.