5 manieren om van je Wolf Maps een succes te maken

Door Aljan Scholtens op 28 februari 2024
Jouw kaart verdient de aandacht van zo veel mogelijk mensen. Toeristen die een dagje uit zijn en avonturen willen beleven, festivalgangers die jouw kaart gebruiken voor het programma of als hulpmiddel in een natuurpark (’hier wordt gebroed’). Het draait allemaal om de connectie met bezoekers, om een unieke beleving. Maar, hoe zet je de kaart op de juiste manier in? Zodat je daadwerkelijk jouw doelgroep op de juiste plek én het perfecte moment bereikt. We leggen het uit.

1: Lekker laagdrempelig te delen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Wolf Maps is het beste alternatief dat goed wordt gevonden in de zoekmachines, zoals Google. Dat komt omdat Wolf Maps geen app is, maar als web-app in de browser werkt. Een bewuste keuze, want hierdoor werkt Wolf Maps op iedere telefoon, tablet en desktop. Maar ook op digitale informatiezuilen en andere interactieve middelen. Zo is de kaart ook nog eens super eenvoudig te delen op social media en andere platforms. Ook door bezoekers zelf.

2: Embedden (insluiten) op je website

Embedden betekent insluiten of invoegen. Het is een manier om je kaart te delen, bijvoorbeeld op je eigen website. Zo maak je jouw kaart toegankelijk voor iedere websitebezoeker en direct te gebruiken. Je kunt jouw kaart insluiten op losse pagina’s, in blogartikelen of in het menu van je eigen website.

Bezoekers kunnen handig door de kaart navigeren dankzij tags, categorieën en iconen. Die voeg jij handmatig toe. Bijvoorbeeld een categorie ‘voor kinderen’ of ‘vegan’. Je kunt deze categorieën, tags, bijzondere plaatsen en locaties losstaand embedden op je website of op een specifieke pagina. Op die manier maak je alleen zichtbaar wat relevant is voor een bepaalde doelgroep.

Wolf Maps op de website van Groener Groningen

3: QR-codes voor verbinding met de echte wereld

QR-codes hebben een stoffig imago. Maar wij houden wel van een uitdaging. Dus, hebben we er alles aan gedaan om onze kaart met QR-codes beschikbaar te maken die je op tal van manieren in kunt zetten. Doelbewust en met een creatieve twist. De perfecte verbinding tussen online en offline:

  • Zo kun je stickers met QR-codes op winkelramen en deuren plakken.
  • Je kunt QR-codes op bordjes bij balies van een hotel plaatsen.
  • Maar QR-codes worden ook wel geplaatst bij bezoekerscentra waar meer online (achtergrond)infomatie te vinden is, bijvoorbeeld over een expositie ‘vergeten groenten’.
  • Ook op informatiezuilen in een natuurpark kun je QR-codes plaatsen.
  • Heb je al gedacht aan andere digitale en interactieve borden? Die worden veel gebruikt op plekken waar veel mensen samenkomen. Zoals stations, musea en events.

QR-codes zijn dus laagdrempelige en online alternatieven voor meer informatie over een specifieke bestemming, evenement, thema of winkellocatie. Je hebt geen papieren informatieboekjes of routekaarten meer nodig. Lekker duurzaam bezig dus!

QR Staander van Aa en Hunze voor op bijvoorbeeld hotelbalies.

4: Maak gebruik van je eigen domein

Koppel je eigen domein de URL van jouw kaart. De meest handige (en meest gebruikte) manier om de interactieve kaart te delen. Geen vreemde tekens en onbekende namen of termen. Maar gewoon lekker dichtbij jezelf blijven, zoals https://kaart.oerol.nl/ doet. Herkenbaar voor jouw doelgroep en eenvoudig te onthouden. Dat maakt het delen, offline en online, ook nog eens een stuk makkelijker.

5: Kies zelf wat je laat zien, afhankelijk van je doelgroep

We kunnen het nóg leuker maken: afhankelijk van de doelgroep kun je vooraf op een bepaald gebied van de kaart inzoomen en die vervolgens delen op je eigen kanalen. Dat kan ook door tags en categorieën te koppelen. Alleen laten zien wat relevant is, scheelt onnodig veel clicks en de bezoeker een zoektocht. Vooral als je meerdere doelgroepen met één interactieve kaart wil bedienen. Jij hebt de eigen regie over wat je laat zien, en wat niet. Zichtbaar in één oogopslag. En dat kun je ook altijd weer aanpassen.

Heb je verder nog leuke of creatieve ideeën voor het delen en succesvol inzetten van een interactieve kaart? Laat het mij vooral weten via aljan@wolfmaps.com.

Backstage nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven hoe Wolf Maps zich ontwikkeld? Meld je aan voor onze backstage nieuwsbrief.